Pædagogiske metoder

Pædagogisk faglighed

Vi baserer vores pædagogiske faglighed på en inkluderende og helhedsorienteret tilgang, hvor den enkelte unge er i centrum. Hos LivogJob anvender vi KRAP som vores primære pædagogiske metode, men vi uddanner os også løbende inden for bl.a. neuropædagogik, den neuroaffektive tilgang, miljøterapi m.m.

Derudover har vi personale med uddannelse i systemisk-narrativ teori og metode, hvilket giver os en bred faglig værktøjskasse til at understøtte de unges udvikling og trivsel.

KRAP – Kognitiv, Ressourcefokuseret og Anerkendende Pædagogik

Hos LivogJob arbejder vi ud fra KRAP, en pædagogisk metode, der kombinerer kognitive teorier med en ressourcefokuseret og anerkendende tilgang. KRAP hjælper os med at skabe en struktureret og tryg hverdag for de unge, hvor vi fokuserer på deres styrker.

Gennem KRAP arbejder vi systematisk med at udvikle de unges selvindsigt, mestringsstrategier og sociale kompetencer. Vi anvender konkrete redskaber som registrering, refleksion og visualisering for at gøre deres udvikling mere overskuelig og håndgribelig. Ved at sætte realistiske mål og delmål understøtter vi den enkeltes progression i et tempo, der passer til deres behov.

Anerkendelse er en central del af KRAP, og vi møder de unge med en positiv og nysgerrig tilgang. Vi lytter til deres oplevelser, anerkender deres følelser og hjælper dem med at forstå deres egne reaktionsmønstre. Dette skaber en følelse af tryghed og motivation, som er afgørende for udvikling.

KRAP bidrager til at skabe en pædagogisk ramme, hvor de unge får mulighed for at arbejde med deres ressourcer og udvikle sig i en retning, der øger deres selvstændighed, trivsel og livskvalitet.

Konfliktforebyggelse- og håndtering

For at forebygge udadreagerende adfærd og minimere behovet for magtanvendelse anvender vi AP-metoden (Afstemt Pædagogik). De unge inddrages tydeligt i beslutninger, der vedrører dem, for at sikre medbestemmelse og forståelse.

Hvis en ung har tendens til udadreagerende adfærd, benytter vi trigger-analyse og trafiklysmetoden som et redskab til at identificere situationer, der kan skabe følelsesmæssig magtesløshed og uhensigtsmæssige reaktioner. Gennem denne analyse opnår vi en fælles forståelse af den unges udfordringer og kan dermed bedre forebygge pressede situationer.

For unge, der oplever stress, tilbyder vi afspændingsøvelser og eventuelt afspændingsmassage. Vi lægger vægt på fysisk aktivitet tilpasset den enkeltes mål, fysiske funktion og interesser. Motion tilbydes både internt i organisationen og gennem forskellige tilbud i nærområdet.

ADL – Almindelig Daglig Livsførelse

LivogJob er et midlertidigt tilbud, der skal styrke de unge i overgangen til voksenlivet. Derfor er ADL-træning (Almindelig Daglig Livsførelse) en central del af vores faglige tilgang. ADL omfatter de færdigheder, der er nødvendige for at klare sig i hverdagen, og vores mål er at støtte de unge i at udvikle disse kompetencer, så de opnår større selvstændighed og øget selvværd.

Vi tilpasser ADL-træningen individuelt efter den unges behov og udviklingstrin. For nogle handler det om støtte til basale færdigheder som personlig hygiejne, tøjvask og oprydning, mens det for andre drejer sig om økonomistyring, madlavning eller indkøb. Vores personale arbejder med beboerne i et tempo, der giver plads til både læring og succesoplevelser, så den unge oplever en kontinuerlig positiv udvikling.

Miljøterapi

Miljøterapi skaber en hverdag præget af forudsigelighed og tryghed. Vi strukturerer dagen med faste rutiner og tydelige rammer, så de unge oplever stabilitet og ved, hvad de kan forvente. Dette er særligt vigtigt for unge med psykisk udviklingshæmning eller andre udfordringer, der har brug for en overskuelig og gennemskuelig dagligdag for at trives.

Miljøterapien tilpasses individuelt, hvor vi sætter realistiske mål for den unges udvikling og selvstændighed. Vores personale arbejder målrettet med hver enkelt ung ud fra hans eller hendes specifikke behov og ressourcer. Vi ser dagligdagens aktiviteter som en mulighed for læring – både i forhold til praktiske færdigheder og sociale kompetencer.

Et vigtigt element i miljøterapi er at fremme positive relationer. Vi støtter de unge i at deltage i fællesskabet, lære at samarbejde og håndtere sociale situationer. Personalet fungerer som rollemodeller og vejleder de unge i at opbygge og vedligeholde relationer. Dette styrker deres følelse af tilhørsforhold og giver dem de nødvendige redskaber til at navigere i sociale sammenhænge.

Kontakt os

LivogJob Fonden
Hans Egedevej 5
4850 Stubbekøbing