Pædagogisk faglighed
Vi bygger vores pædagogfaglighed på en inkluderende og holistisk tilgang, som sætter den enkelte i centrum.
Vores pædagogiske metoder
KRAP
I arbejdet med styrkelse af de unges selvforståelse, selvværd og selvstændighed benytter vi KRAP-metoden (Kognitiv, Ressourcefokuseret og Anerkendende Pædagogik). Hertil indgår redskabet blomsten, så den unge får mulighed for at visualisere sine ressourcer og sin udvikling.
Vi hjælper de unge med at få styrket den gode selvfortælling, ligesom vi hjælper dem med opmuntrende fortællinger til hinanden om hinanden.
Konfliktforebyggelse- og håndtering
I forebyggelse af udadreagerende adfærd og brug af magtanvendelse benytter vi AP-metoden (Afstemt Pædagogik). De unge bliver tydeligt inddraget i forhold, der omhandler dem hver især. Hvis en ung kan have tendens til udadreagerende adfærd, benytter vi trigger-analysen, så vi sammen med den unge har en tydelig forståelse af, hvilke situationer der især kan gøre den unge følelsesmæssig magtesløs og dermed reagere uhensigtsmæssigt. Med trigger-analysen har vi de bedste muligheder for at undgå at presse den unge ud i situationer, som følelsesmæssigt kan være svær at håndtere.
Unge med tendens til stress gives afspændingsøvelser og eventuelt afspændingsmassage. Vi sørger for fysisk stimulering af alle vores unge ud fra deres mål, fysiske funktion og interesser. Vi tilbyder motion inden for organisationen, ligesom vi benytter de forskellige tilbud i nærområdet.
ADL
LivogJob er et midlertidigt tilbud, som skal styrke de unge i overgangen til voksentilværelse. Derfor er ADL-træning, (Almindelig Daglig Livsførelse) en central del af vores faglige tilgang. ADL omfatter de færdigheder, der skal til for at klare sig i hverdagen, og vores mål er at støtte de unge i at udvikle og styrke disse kompetencer, så de kan opnå en større grad af selvstændighed og selvværd.
Vi tilpasser ADL-træningen til den enkelte beboers behov og udviklingstrin. For nogle betyder det hjælp til basale færdigheder som personlig hygiejne, tøjvask og oprydning, mens det for andre handler om økonomihåndtering, madlavning eller indkøb. Vores personale arbejder med beboerne i et tempo, der giver plads til både læring og succesoplevelser, så de unge oplever en kontinuerlig positiv udvikling.
ADL-træningen sigter mod at styrke de unges selvstændighed, samtidig med at vi skaber en tryg ramme for deres udvikling. Ved at støtte dem i de daglige opgaver, lærer vi dem at tage ansvar for deres eget liv, hvilket også giver dem en stærkere følelse af kontrol og stolthed over egne evner.
Miljøterapi
Miljøterapi skaber en hverdag, der er præget af forudsigelighed og tryghed. Vi strukturerer dagen med faste rutiner og tydelige rammer, så de unge oplever stabilitet og ved, hvad de kan forvente. Dette er særligt vigtigt for unge med psykisk udviklingshæmning og andre udfordringer, som har brug for en overskuelig og gennemskuelig dagligdag for at kunne trives.
Miljøterapi er også tilpasset den enkelte, hvor vi sætter realistiske mål for udvikling og selvstændighed. Det betyder, at vores personale arbejder med hver enkelt ung på en måde, der understøtter deres behov og ressourcer. Vi ser dagligdagens aktiviteter som muligheder for læring – både i form af praktiske færdigheder og sociale kompetencer
Et vigtigt aspekt af miljøterapi er at fremme positive relationer. Vi støtter de unge i at indgå i fællesskabet, lære at samarbejde med andre og håndtere sociale situationer. Personalet fungerer som rollemodeller og støtter de unge i at udvikle de færdigheder, de har brug for til at skabe og vedligeholde relationer. Det skaber både en følelse af tilhørsforhold og giver dem de nødvendige redskaber til at navigere i sociale sammenhænge.